16 januari 2016

En hyllning till baker vs runner som uppfunnit "pigall" Lowcarb

Pigall har alltid varit en av mina favoriter,
och när jag såg att bakervsrunner uppfunnit ett recept som man kan njuta av någon gång ibland utan att ha dåligt samvete så dog jag lite av lycka <3
TACK, fina!

#lowcarb #lchf #lågkolhydratskost #lchfgodis #lchfchoklad #lchfrecept 

Så här gjorde jag:
3 äggvitor och om ni ursäktar språket 
2 rejäla sprut (ha ha) Nutri nicks Caramel steviadroppar värms upp försiktigt under omrörning till 70 grader.
Häll över i bakmaskinen och vispa vispa vispa så att äggvitesmeten kallnar och blir luftig.
Gör i ordning ett vattenbad att smälta 50-100 gram sockerfri mörkchoklad över.
Tärna 275 gram osaltat rumstempererat smör i små kuber och släpp ner några åt gången medans bakmaskinen ff vispar.
Låt det vispas under tiden till en helt underbart gudomlig fluffig smörkräm.
Låt chokladen svalna en stund innan du vispar i den lite i taget i smörkrämen (annars smälter smöret och det vill vi ju inte).
När allt är väl blandat så är det dags att bestäms sig för vilken form man vill ha på sitt godis.
Jag gjorde mina i isformar från Ikea.
Tryck in smeten i formarna ordentligt då det lätt bildas luftfickor annars.
Ställ in i frysen för att stelna.

Dekor/chokladöverdrag 
Smält ca 200 gram sockerfri mörkchoklad över vattenbad och låt svalna. (Nästa gång tror jag att jag ska smälta ner lite kokosolja för en blankare/smidigare choklad)
Doppa godisbitarna i choklad, 
och ställ kallt för att stelna. 

Ät och njut!
En liten varning bara, de är för goda ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar