19 januari 2016

Slut på inspiration

men är det verkligen så att man behöver vara så där äckligt supper peppad och tipp topp hela tiden?

Nej det behöver man inte.
Det blir riktigt tufft att försöka leva upp till ett sådant ideal.
När det gäller viktnedgång så gäller det bara att ha bestämt sig för att detta är vad JAG vill göra,
gärna skriva upp en plan för HUR man ska nå dit och VARFÖR man vill gå ner i vikt.
Skriv gärna ner en liten lista i mobilen som du kan titta på när du behöver lite extra stöttning.


Just nu så vill jag  bara ha SOL och VÅR och lite VARMARE ute.
Typ i väntan på våren deppad, kan man nog kalla mej.
Har knaprat d-vitamin sedan i höstas men det verkar inte hjälpa, mera sol åt folket!
Men nu börjar det äntligen gå åt lite mer ljusa tider så man får passa på att tanka solenergi på helgerna när man har chansen.


Vågen hån skrattar åt mej, och vill inte alls samarbeta.
Så nu blir det tillbaka till att väga och mäta maten
- att få koll på fördelningen

fett 80% / protein 17% /kolhydrater 3%

Äter man så så får man en ratio på 4 (Fett / Protein+kolhydrater = Skaldemans ratio) ,
vill man gå ner i vikt så bör man hålla sig på en ratio över 1.
Hur mycket kolhydrater man väljer att äta är väldigt personligt, 
vissa kan äta ganska mycket kolhydrater vissa mindre.


Jag är en sådan som ska hålla mej så långt i från kolhydrater som möjligt,
jag klarar inte av att bara ta EN godis,
eller att ha sådant som jag inte borde äta hemma i skåpen.
2016 har jag och min man börjat med en utrensing då det slarvades en hel del i slutet på 2015,
vilket resulterade i 10 kilo upp på vågen för oss bägge två =(
100 dagar helt utan socker/gluten är det som gäller hemma.
Och det går än så länge jätte bra, jag har skrivit upp antal dagar på kalendern hemma i köket
så det är lätt att se hur många dagar det är  kvar av dessa 100, och det motiverar mej till att säga nej till socker.  Jag tar det dag för dag, val för val, och för varje streck i kalendern ger jag mej en mental klapp på axeln och peppar mig själv till att köra en dag till.
Igentligen borde det ju inte vara så svårt för jag vill inte få diabetes (har ärftliga faktorn mot mej),
jag vill trivas i min kropp och må bra, jag vill inte få cancer, jag vill ge min kropp de bästa förutsättningarna för ett förhoppningsvis långt och friskt liv.


(Söker ni inspiration från böcker så rekomenderar jag varmt Sten Sture Skaldemans böcker,
börja gärna med den rosa bibeln "Ät dej ner i vikt" eller "GI-noll".  Även om man inte gillar att läsa böcker så skriver han på ett sätt som gör att man bara måste fortsätta läsa, även om man behöver ta en skrattpaus då och då ;-) )


Jag brukar använda mej av Lifesums gratis version.
Det duger åt mej och det är lätt att ställa in den efter hur stor andel fett-proteiner-kolhydrater
samt mängden kcal som just du vill äta.


En kopp kaffe om dagen och mera vatten :-D
Ät när du är hungrig, och sluta innan du är mätt (tänk på att mättnadskänslan tar ca 20 minuter poå sig att infinna sig).
Drick vatten när du är törstig.


Just nu så tränar jag inte alls, då ryggen säger nej.
Känner mej som 300 år när jag inte kan dra på mej skorna, eller böja ryggen utan att det känns som att någonting dras sönder. Som ett gammalt torkat resårband som brister.
Vädret de senaste veckorna har gjort att jag inte velat gå ut heller,
kalla mej fryslort men -20/-30 grader är inte riktigt mitt utltimata promenadväder.
Idag är det äntligen lite bättre temperatur ute så om det fortsätter så här så ska jag iallafall ta mej en promenix, kanske med någon skön pod i lurarna eller så ska jag bara gå och rensa tankarna lite.  Ibland behöver man bara koppla bort allt och bara vara här och nu.
Jag kämpar på för att få ryggen att må bättre,  försöker tänka mej för och inte böja ryggen i onödan, massage och så sover jag i mitt egna lilla moln av tigerbalsam om nätterna.


Ta hand om er!




#skaldeman #skaldemansratio #lchf #lowcarb #lowcarbhifat #lågkolhydratkost #viktnedgång #gånerivikt #lifesum #fettbrännerfett #kost #100dagarutansocker #beach2016 #hälsa #naturligkost #gratis #fett #proteiner #kolhydrater #trivselvikt #pepp #inspiration #vårtrötthet #stenstureskaldeman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar