16 november 2015

Sötpotatis favoriten a la Maria Josefine

#lowcarb #lågkolhydratskost #clean #cleaneating #middagstips #recept #familjemiddag

Körde på en gammal favorit igår; sötpotatischips! 
Något som vi inte äter jätte ofta men ibland så unnar vi oss det när man vill lyxa till middagen lite.

Krispigheten beror på hur tunna man skär skivorna och hur man steker, 
så det är bara att prova sig fram.

Så här gör jag:

Skala sötpotatisen och skiva iallafall hyfsat tunnt.

Värm upp en gjutjärnspanna (jag föredrar en grillpanna, men det fungerar med en vanlig med). 
Jag använder medelvärme på min spis.
I med en rejäl klick kokosolja. 
Tänk att du ska stekfrittera dom, oljan ska inte täcka skivorna men det ska vara ordentligt med olja.
Gillar man inte kokossmaken så finns det kokosolja utan smak.
Själv kör jag med Kungmarkattas, den är ekologisk och finns i våran vanliga matvarubutik.
Andra växtbaserade oljor är inte hälsosamt att värma upp på höga temperaturer.

I med sötpotatisskivorna, salta/krydda efter smak, och var beredd och vänd skivorna FÖRSIKTIGT med en liten pincett.  
Akta så du inte bränner dej.

När chipsen börjar bli gyllene så börjar de bli färdiga (här får man vakta noga då det går fort från gyllene till brända chips).

Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar