19 december 2014

Varför envisas man med julbord

Dagens fråga ;-)

Japp, jag har precis ugnsbakat och griljerat våran julskinka.
Mår fortfarande lite illa efter den pärsen, lukten, det varma sladdriga fettet och svålen med snuskiga hår i...
...vi får se om jag hinner förtränga den hemska upplevelsen.

Griljeringen gjorde jag här:
Blandade ihop 1 äggula och en rejäl klick dijonsenap, en matsked sukrin gold
och penslade generöst över julskinkan.
Strödde över pofiber, skar rutmönster med kniv och stack in de obligatoriska nejlikorna.
Fråga inte varför, de bara ska vara där :-)
Körde i 175 grader ca 15 minuter, de sista 5 med grill elementet på tills griljeringen ser klar ut.
Enligt de som åt av skinkan blev det inte för starkt med dijonsenapen, 5 åringen tuggade i sog skinka som om han aldrig fått mat förr och den petige 7 åringen åt ett par skivor utan att knorra han med.

Min personliga julfavorit = tunnbrödet kan jag inte äta längre, får så fruktansvärt ont i magen och blir glutengravid innan jag ens hinner blinka.
Så jag tänkte ge mej på att baka lite till helgen, och efter som jag bjuder till och gör julskinka tycker jag att resten av familjen kan vara hyggliga å nöja sig med affärsköpt tunnbröd istället för det där riktiga hembakta som jag garanterat inte klarar av att stå emot :-/ 

Känner att det är dags att förnya julbordet, nya fräscha men ändå juliga maträtter. 
- saffrans lax
- oxfilé med mustig sås :p
- rödkålssallad
-ostbricka
- nån smarrig efterrätt, kanske risalamalta Lchf style med lite lite apelsin och goda kryddor i någon slags lag. 

Nån som har något riktigt juligt Lchf recept att bjuda på?

Ha det gott och tänk på att inte stressa för mycket så här till jul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar