20 oktober 2014

Maria Josefines Halloweensoppa

Har du som jag karvat dej en tjusig traditionell halloweenlykta av en klassisk halloweenpumpa,
så släng inte bort innehållet! Kärnorna går att skölja och försiktigt torka i ugnen 
och kromet kan man tex ugnsrosta, baka bröd med eller varför inte koka soppa på?

I dessa ruggiga höst tider passar det perfekt med en snabb mustig hemlagad soppa.
Det tar inte särskilt lång tid, och värmer och mättar hela familjen.


Du behöver:

1 rejäl klutt smör
In kromet från 1 liten halloweenpumpa (utan kärnor)
3 fint skivade gula lökar
3 skivade rejäla klyftor vitlök
2 msk Bong's oxfond
2-3 dl vatten
Pumpakärnor till dekoration
Salt, chili flakes att smaka av med
Servera med smörfyllda ostrullar 

Gör så här:


Lägg en rejäl smörklutt i bästa soppgrytan, en gjutjärnsgryta funkar fint.
Låt smälta på medelvärme, i med lök och vitlök och rör om medans löken gottar till sig och mjuknar.
Häll i pumpan och låt den bryna en stund tillsammans med löken.
Häll över sparsamt med kokande vatten och låt puttra tills pumpan är mjuk och fin.
Ta av plattan, mixa slät med stavmixer, krydda efter smak.
Servera med smörfyllda ostrullar (använd gräddost om du vill ha likadana som lilla mej).

Ät och njut!
5 åringen tog om, 6 åringen lika så och pappan- det är en bra recention det ;-p 
Kan tänka mej att det är gott med lite knaperstekt bacon/fläsk i soppan 
om man vill ha den lite matigare. 
Tänkte även krydda med curry med det glömde jag bort, då min man kom hem med mitt nya trimbord mitt i soppkokandet... ...och jag var ju tvungen att öppna paketet direkt ;-) 

Fotnot: medans matte satte igång med tvåbeningarnas middag, tog hunden för sig själv.
Han tycker det är super med slarviga katter som spiller mat så pass att han kan norpa sig en bit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar