28 augusti 2014

Att ta kontrollen

Visst låter det enkelt?
Hur svårt kan det vara?


Har de senaste dagarna låtit tanken sjunka in att jag inte haft någon som helst kontroll
över vad jag stoppar i mej. I alla fall inte under de senaste 7 åren.
Det är en rätt så lång tid och det är väl därför jag har 35 extra kilon på min kropp.
Hur tänkte jag? Hur kunde jag tillåta mej själv att gå upp 50 kilon?
Det enkla svaret är väl att jag tänkte nog inte alls, jag bara hamnade i dåliga vanor och lät det rulla på tills en dag sa nej nu får det räcka, det är dags att ta tag i mej själv.
Jag har rätt att tycka om min spegelbild, och att må bra och orka med.


Hade en period i mitt liv då jag var tvärt om, troligen i startgroparna för att få nån form av ätstörning.
Läste varenda innehållsförteckning, var rätt för fett och kalorier *ler när jag tänker på det*.
En period i mitt liv då jag tro det eller ej var rätt vältränad.


Idag så försöker jag hitta något mitt emellan.
Jag har läst alla #Skaldemans böcker, min favorit är hans nya GI noll och den lilla lätt lästa FAQ boken. Det är inte bara det att denna man har egna erfarenheter när det gäller att gå ner i vikt, han skriver så bra och humoristiskt att man bara vill fortsätta att läsa hans böcker.
Hans böcker är en bra start, Google är av det en bra kunskapskälla att använda sig av (även om man får sålla det som verkar vettigt och inte), sunt förnuft och så får man försöka anpassa och hitta just den vägen som passar en själv.


I måndags började jag äta efter Skaldemans 50 kg +, med max 3 gram kolisar per måltid.
Ännu är det alldeles för tidigt för att kunna göra någon utvärdering,
men jag ska ge det några månader så får vi se om något behöver justeras.


Har kommit underfund med att 2 kokta ägg med ca 50 gram Bregott till lunch
är alldeles lagom för mej.
Jag äter ingen frukost men tar 1 tsk kokosolja på morgonen för att sätta fart på förbränningen.
Middagen blir lite olika, men som grund kött och sedan fett och om det finns utrymme för kolisar gärna några gröna blad som spenat, eller rucola, eller nån liten grönsak.


Och jag tränar!
Vissa säger att träningen hindrar viktnedgången med LCHF
- men jag vill ha en frisk och sund kropp med mera muskler och bättre kondition.
Då är det bra att träna!
Man ska inte överdriva, just nu som ni kanske har sett ska jag börja en träningsutmaning
med 50 löppass på 100 dagar med start idag.
Blir ju super för mej.
1. Jag kommer att löpträna = bra för kondis OCH midjemåttet.
2. Jag måste ge mej ut gärna varannan dag för att följa utmaningen oavsett vad mina "ursäkter" är.
3. Jag kanske kan trimma tiden lite ytterligare på 5 KM


Försöker även köra 150 squats per dag och nästa vecka när jag kommit in ordenligt i min squatsrutin så ska jag börja med min akilleshäl = magträning. Hatar den men älskar resultatet.


Så mina höst/vinter planer blir alltså


1. Äta enligt Skaldemans 50 kg+
2. Att tänka mej för både en och två gånger innan jag stoppar något i munnen
3. Löpträning varannan dag
4. Fler rutiner för att minska vardagskaoset och lättare kunna planera mat osv.
5. Att ordna små belöningar att fira med när jag når mina delmål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar