29 maj 2015

Är lite lätt skeptisk till doktorns rekommendationer

Men jag ger det ett försök.

Två veckor fr.o.m. nu ska jag alltså försöka dricka 3 liter vatten om dagen - bara det är ju en utmaning i sig, och öka mitt matintag med 1000 kcal om dagen!
30 kcal per kilo önskad kroppsvikt, tillbaka till kaloriräkning alltså.
Eller som han skämtsamt sa 5 BigMac om dagen...

Min nya hobby blir alltså äta och dricka mängder med vatten. 1 glas i timmen duger inte, 2 glas kanske och så nåt extra glas till maten och på morgonen.


2 kommentarer:

  1. Men varför ska du göra så? Diagnos?
    Vatten kan jag förstå, 3 liter är inte så mkt, iallafall inte om du äter inte många carbs, då blir det svårt för kroppen att spara vatten.
    Kaloriräkning behövs inte, ät fetbomber som nötter, avocado eller bara smör o sånt, då kommer man lätt upp till många kalorier utan noggrant räknande...
    Men jag har aldrig träffat en kompetent läkare, men är sällan sjuk, å andra sidan har jag lärt mig mer om min kropp och mina toleranser/intolernaser via självstudie och internet och böcker än via nån läkare...de flesta har ingen aning och vill bara slussar patienten vidare utan mkt jobb...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe jag ger inte mycket för läkare jag heller.
      Jag har lite förhöjt blodtryck som jag behöver försöka få ner.
      Vatten det kan jag med hålla med om, mer vatten = tunnare blod = hjärtat behöver inte jobba lika hårt med att pumpa runt blodet.
      Jag kollar mina kcal för att få i mej tillräckligt med energi,
      och höll på att smälla av när jag ska äta så mycket.
      Har funderat lite och börjar med vattnet så får vi se om kroppen mår bättre.

      Ha det gott! /Maria Josefine

      Radera