5 december 2014

Ny LCHF trend?

Att äta koltabletter för att kunna äta sådant som kroppen inte vill ha,

eller dricka lite extra alkohol är det riktigt hälsosamt?

Idag så kan man läsa om aktivt kol hos LCHFingengören ,
Highfatfitness har även hon bloggat om kolen.
Det aktiva kolet kan man bla köpa från Succeeder, här hittar ni produkten.
Jag får erkänna att jag använder deras Brain Octane för att få lite mera energi
och pusha på fettförbränningen, och än så länge så är jag nöjd med den.

Att äta aktivt kol för att kunna äta sådant som man inte borde?
Jag tror inte att det är någon bra idé.
Visst alla är fria att äta vad de vill och det skulle väl vara tråkigt om vi alla var och tänkte likadant =)
Om man väljer att göra avsteg från sin normala kost,  så kanske man ska lyssna på sin kropp?
Är inte det hela vitsen med LCHF?
Att äta bra naturlig mat som vi är skapade för att äta, det som urfarfar åt.
Känns inte riktigt naturligt att tugga i sig kol för att lura kroppen, för att slippa de signaler man normalt får - för att kunna stoppa i sig extra kolhydrater/socker/gluten eller tar ett par glas vin extra.
Sedan så kanske det finns andra användningsområden för koltabletter (Erkänner att jag inte läst på om det, utöver att man brukar använda det om någon råkat stoppat i sig något olämpligt/giftigt)

Jag min dumma nöt =D åt tex en lussebulle på första advent och fick genast jätte ont i magen
och den uppblåsta "glutengravidmagen" kom som på beställning
 = jag kommer inte äta några vanliga lussebullar mera. Inte värt det, min kropp vill inte ha dom.

Äter jag socker tex så får jag sockerbaksmälla = inte heller något som min kropp vill ha.
Visst jag kan välja att äta socker, eller så väljer jag att låta bli.
Gör jag det mindre bra valet så får jag stå ut med konsekvenserna.
Får jag sockerbaksmälla så är det kroppen som försöker tala om för mej att det inte är okey,
den mår inte bra av den dosen socker jag stoppat i mej.
För min egen skull gör jag bäst i att undvika socker.
Jag har både hjärtsjukdom, diabetes och cancer i släkten - alla sjukdomar som frodas av socker.

Vad tycker ni? Är det en bra idé?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar