30 december 2014

Intressanta prioriteringar

de har inom sjukvården.

Ringde min hälsocentral hela dagen igår under telefontid och fick till svar att "Kön är full, försök senare".
Idag fick jag nåt i stil med att de är upptagna, men kan ringa upp. 
När de väl ringer dryga 45 minuter senare ja då finns inga läkartider kvar, inte kan man boka nästa vardag heller för då finns det bara akut tider hos akut läkare som de inte vet vilka de är ännu.
Låter ju som en effektiv planering.
Fick uppmaningen om att pröva lyckan i telefonkön på fredag alternativt ta akuten via sjukvårdsupplysningen.
Ringde sjukvårdsupplysningen som hänvisade till akuten efter som hälsocentralen inte hade tid med mej. 
Väl inne på akuten fick jag ta blodtryck, puls och EKG något som även hälsocentralen hade kunnat göra om de haft tid, blev hemskickad med uppmaningen om att be om en utredning för blodtrycket. Sjuksköterskan på akuten var jätte trevlig och sa glatt att de har ju öppet dygnet runt så klart de har tid med oss hälsocentralerna inte tar emot ;-)  och tipsade mej om att maila hälsocentralen för att slippa jaga dom per telefon. Skönt att få ett bra EKG resultat och ett okey blodtryck, då jag imorse fick stickningar i överarmen- men detta skulle ju hälsocentralen kunnat ta alternativt så hade de kunnat skicka direkt till akuten istället för att ta resurser av sjukvårdsupplysningen med.

Det positiva från idag var att akuten verkar ha effektiviserats riktigt ordentligt, där var det snabba ryck och även om jag kände mej lite dum som inte fått tid hos hälsocentralen så var det skönt att få höra att just nu är hjärtat okey.

Stort tack! till personalen på akuten som jobbar så hårt (och jag är nog tyvärr inte den ende som blir hänvisad till akuten då hälsocentralen inte har tid att ta emot). 

Fick mej en liten tankeställare idag.
Även om det såg okey ut just nu så måste jag försöka lägga i överväxeln  mot viktnedgång och ta mej tid att träna för hur det än är så ligger jag i riskzonen då både pappa hade en del hjärtinfarkter +högt blodtryck och mamma har hunnit beta av några hjärtinfarkter hon med, var av ett hjärtstopp då vi fick beskedet från akutläkaren att det kunde gå allt från döden till nån form av handikapp till fullt återställd och det beskedet vill jag inte utsätta min familj för om jag kan förhindra det. 
2015 får bli keto-power weightloss året för mej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar